Kognition: Observation från min Söndag.

Var ute idag I soliga Skara, kolla läget litegranna. Första man lägger märkte till I Skara är Domkyrkan där. Klev in I den glamorösa byggnaden. Vad glamoriskt de färgsatta fönsterna var tänkte jag för migsjälv. Har inte samma minne av Domkyrkan I Uppsala, min gamla hemort... men de kanske har sina anledningar. Skara domkyrka var inte tom, annars hade jag tänkt plugga lite där.. kändes lite fräckt att gå in I kyrkan och sitta och läsa nåt förutom bibeln. Jag skulle läsa en kognitiv bok inom något så uppfriskande som kognitionsvetenskap, två kapitel I boken som jag behöver läsa för att hänga med nästa vecka. Gick vidare in I kyrkan men efter 15 meter (min uppskattning) så sa de stop, kyrkroppen slutade där. Kom lite som en chock, är kyrkan såå liten (jämfört med Uppsala Domkyrka) haha tänkte jag för migsjälv medna jag gick ut ur kyrkan.

Senare hade jag hittat en solig fin bänk att sitta på. Han läsa om den kognitiva revolutionen som kom I slutet av 50-talet, början av 60 talet och utvecklades I direkt koppling med hur mer datoriseringen av sammhället tog sin plats (Gardner, 1985 Ja, jag kollade up årtalen I boken).

I och med att jag lyssnat på ett par gåendes fotsteg istället för att focusera på det jag borde göra, boken så uppmärksammade jag en exotisk insekt på låret, nära knät (Vet inte bättre sätt att beskriva insäkten på). Min första tanke var, varför har denna insäkt valt att klättra upp på mina svarta läderskor. Borde skorna inte vara olikt något de tidigare sätt, borde de inte kännas ovant och konstigt. Insäkten stod bara där helt stilla som om den var förvirrad av det faktum att den inte behövde gå upp något mer.

Blockade försiktigt ner insäkten på marken igen, direkt så gick den emot mina skor. Aha tänkte jag, den gillar mig. Flyttade på skon snätt uppåt. Direkt bytte insäkten riktning mot min sko. Jag upprepade samma rörelse men flyttade denna gång skon längre bort, direkt samma svar. Som att den visste att jag var något svart, och visste att de hade flyttat på sig och ändrade riktning utefter den vetskapen. Smart insäkt tänkte jag otroligt facinerad av vad som hänt.

Flyttade skon bestämt 180 grader runt den, insäkten stannade till. Stod stilla I ungefär 40 sekunder (igen min uppskattning), sedan vände den sig emot mig och gick åt mitt håll igen. Flashar av en sak än av mina lärarare hade sagt poppade upp under tiden detta hände. Han sa "för att kunna göra något komplext krävs inte alltid ett komplext sinne" (ungefärligt de han sa). Samtidigt som jag såg insäkten så flashade det till och insäkten ersattes av en robot som kunde följa ljus, ända den behövde ha I prencip var en sensor som kände av ifall de va ljust eller ej och ändrade hur de två julen vreds beroende på denna simpla information. Något som en annan lärare också hade visat mig tidigare.

AHA!! Tänkte jag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback